Deprem bölgesine Japon – Türk Köyü kurulması için birinci temas kuruldu
Pandemi nedeniyle, 4 yıldır bir ortaya gelemeyen Türk besin ihracatçılarıyla, Japon besin ithalatçıları Foodex Japan Fuarı’nda hasret giderdi, ticari mutabakatlara imza attı. Türk ihracatçıları, Japon mevkidaşlarından sarsıntı bölgesinde Japon – Türk Köyü kurmaları davetinde bulundu, Japon iş insanları Japon – Türk Köyünü kurmak için Japon Hükümeti nezdinde harekete geçti.
Dünya’nın en büyük besin ithalatçılarından Japonya’ya pandemi nedeniyle dört yıldır fiziken gidemeyen Türk besin ihracatçıları, 7-10 Mart tarihlerinde Japonya’nın en büyük besin fuarı Foodex Japan’a fiziki olarak katıldılar ve Türkiye’ye yeni ihracat ilişkileriyle döndüler.
Japonya’nın yıllık 65 milyar dolar besin ithalatı yaptığını, Türk besin dalı için amaç pazarlardan biri olduğunu lisana getiren Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Lideri Jak Eskinazi, Foodex Japan Fuarı’nın 25 yıldır Türkiye Ulusal İştirak Tertibini gerçekleştirdiklerini, 4 yıl ortanın akabinde başarılı bir fuara imza attıklarını aktardı.
Pandemi öncesinde Japonya pazarına yönelik başarılı bir TURQUALİTY Projesi gerçekleştirdiklerini anımsatan Eskinazi, “Foodex Japan 2023- 48’inci Milletlerarası Besin ve İçecek Fuarı’nda dört gün boyunca Türk lezzetlerinden Japon damak tadına nazaran hazırlanmış menülerden tadım aktiflikleri düzenledik. Zeytinyağı tadım aktifliği ve Türk orkinosu ve somonu ile sushi aktifliği de büyük ilgi gördü. Türk besin ihracatçılarıyla Japon alıcılar ortasında ikili iş görüşmeleri organize ettik. Japon influencerların Türk besin eserlerini tanıtması da büyük ilgi gördü” biçiminde konuştu.
Japonya’ya her 100 dolarlık ihracatın 48 doları gıda
Foodex Japan 2023- 48’inci Memleketler arası Besin ve İçecek Fuarı’nda Ege İhracatçı Birlikleri heyetine başkanlık yapan Ege İhracatçı Birlikleri Organik Eserler ve Sürdürülebilirlik Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık, Japon alıcılarla birinci iş birliğinin çok uzun bir test periyodu sonrasında başlayabildiğini, ticari bağlantılar başladıktan sonra eser ve hizmet kalitesinin korunması halinde uzun soluklu iş birliklerini seven, sadık alıcılar olduklarını aktardı.
Türkiye’nin Japonya’ya ihracatında besin dalının güçlü pozisyonda olduğuna işaret eden Işık, “Japonya’ya genel ihracatımız 2022 yılı sonuda 619 milyon dolar olurken, besin dalı 291 milyon dolarlık ihracat başarısı gösterdi. Türkiye’nin Japonya’ya yaptığı her 100 dolarlık ihracatın 48 dolarını Türk besin bölümü olarak yapmanın gururunu yaşıyoruz. Ege Bölgesi’nden Japonya’ya yaptığımız 146 milyon dolarlık ihracatın içinde besin ihracatımızın hissesi ise; 106 milyon dolara ulaşıyor. Ege Bölgesi’nden Japonya’ya yapılan ihracatın yüzde 72’sini besin eserleri temsil ediyor. Su eserleri, kuru meyve, hububat, bakliyat ve yağlı tohumlar, meyve zerzevat mamulleri, zeytin, zeytinyağı, tıbbi aromatik bitkiler Asya-Pasifik pazarında güçlü olduğumuz dallar. Türkiye’nin yıllık 25 milyar dolar besin ihracatı var. Japonya’ya besin ihracatımızı kısa vadede 500 milyon dolar, uzun vadede 1 milyar dolara çıkarabilecek potansiyele sahibiz” formunda konuştu.
Deprem bölgesine Japon-Türk Köyü kurulacak
Japonya ile Türkiye ortasında 1890 yılında Osmanlı Padişahı II. Abdülhamit’in Japon İmparatoru Meiji’ye dostluk iletisini götüren Ertuğrul Fırkateyni’nin dönüş yolunda Kushimoto açıklarında batması ve 532 denizcimizin vefatıyla sonuçlanan kaza sonrasında, Oşimalı Japon köylülerin, Türk denizcilerimizi kurtarma çabaları ve sonrasında Japon halkının yardım kampanlarıyla başlayan Türk-Japon dostluğuna, Kahramanmaraş zelzeleleri sonrasında yeni bir halka ekleniyor.
Foodex Japan 2023- 48’inci Milletlerarası Besin ve İçecek Fuarı heyetinde yer alan Türkiye İhracatçılar Meclisi İdare Şurası Üyesi Birol Celep, Türk heyeti olarak depremzedeler için Japon-Türk Kurulması için Japon mevkidaşlarına davette bulunduklarını aktardı. Celep, “Japon ihracatçılar, Japonya Hükümetiyle mevzuyu görüşecekler. 8 milyon dolarlık projeyle zelzele bölgesine bir Japon-Türk Köyü kurulması için çok olumlu bir yaklaşımla karşılaştık. 7 Ekim 2023 tarihinde Japonya ile Türkiye ortasında toplumsal ve kültürel alanlarda iş birliğini kapsayan bir toplantımız olacak. Japonya – Türkiye ilgileri için bu toplantının İzmir’de olması büyük şans” dedi.
Japonlarla daha sık bir ortaya geleceğiz
Ege lezzetlerinin Uzakdoğu sofralarında daha fazla yer almasını amaçlayan TURQUALİTY Projesi pandemi öncesinde çok başarılı bir biçimde sürdürdüklerini anlatan Celep kelamlarını şöyle tamamladı; “Geçmiş yıllarda Japonya, Çin, Güney Kore ve Amerika Birleşik Devletleri’nde TURQUALİTY Projelerimiz kapsamında hafızalarda iz bırakan lansman ve resepsiyon aktiflikleri gerçekleştirdik. Pandeminin akabinde Japonya’daki TURQUALİTY Projemizi tekrar hayata geçirerek daha faal hareket etmeyi planlıyoruz. Avrupa Birliği pazarında bir doymuşluk ve sakinlik var. Japonya dünyanın üçüncü büyük iktisadı ve besin gereksinimini ithalatla karşılıyor. TURQUALİTY, URGE, Fuar, Ticaret Heyetleri, Alım Heyetleriyle iki ülke ortasındaki ticaret hacmini artırabiliriz. Türk ihracatçılarıyla, Japon ithalatçıları her yıl en az 3-4 defa buluşturmalıyız. İki ülke ortasındaki ticaret hacmini artıracak uygun yer hazırlayacak Özgür Ticaret Muahedesinin hayata geçmesi için Japon iş insanları bizden daha istekli. İki tarafın iş dünyası iki hükümete bu bahiste taleplerimizi daha net bir biçimde tabir edeceğiz. Her iki ülke hükümetlerini ikna etmek zorundayız.”
Türk somonu Japonya’ya ihracatta yüzde 626’lık rekor artışa imza attı
Japonya’da 2022 yılında gerçekleştirdiğimiz 291 milyon dolarlık besin eserleri ihracatında birinci sırayı 87 milyon dolarlık fiyatla Türk somonu ve orkinos ihracatının aldığı bilgisini paylaşan Ege Su Eserleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Lideri Bedri Girit, kişi başı balık tüketiminde dünyada açık orta birinci sırada yer alan Japon halkının Türk somonu ve orkinosunu daha fazla tüketmeleri için Foodex Japan Fuarı’nda Türk orkinosu ve somonu ile sushi aktifliğine imza attıklarını kaydetti.
Türk su eserleri kesiminin son yıllarda AR-GE çalışmalarıyla dünya sofralarına sunduğu Türk somonunun tüm dünyada olduğu üzere Japonya’da da büyük ilgi ve beğeni kazandığına temas eden Girit, “Japonya’ya 2021 yılında 4,2 milyon dolar olan Türk somonu ihracatımız, 2022 yılında yüzde 626’lık rekor artış yakaladı ve 30,5 milyon dolara çıktı. 2022 yılında gerçekleştirdiğimiz toplam 345 milyon dolarlık Türk somonu ihracatından Japonya tek başına yüzde 9 hisse aldı. Türk somonu ihracatında Japonya’ya asimetrik bir büyüme hedefliyoruz. Emelimiz kısa vadede Japonya’ya 100 milyon dolarlık Türk somunu ihraç etmek” diyerek kelamlarını noktaladı.
Türkiye – Japonya STA’yı bir an evvel imzalamalı
Türk besin ihracatçıları, Foodex Japan Fuarı sırasında ağır bir diplomasi ve ziyaret trafiğine de imza attılar.
Ege İhracatçı Birlikleri Organik Eserler ve Sürdürülebilirlik Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık başkanlığında, Türkiye’nin Japonya Büyükelçisi Korkut Güngen’i ziyaret eden ihracatçılar, Japonya pazarında su eserleri, kuru meyveler, makarna, zeytinyağı kesimlerinde büyük bir atılımın mümkün olduğunu bunun için iki ülke ortasında müzakereleri sürdürülen Hür Ticaret Muahedesinin süratlice hayata geçirilmesi taleplerini ilettiler.
Büyükelçi Güngen ise; Japonların kıssaları çok sevdiğini, eserlerin, markaların, firma sahiplerinin bir öyküsünün olmasının kıymetli olduğunu, Türk eserlerinin de buna çok uygun olduğunu o nedenle Türkiye – Japonya ortasında önümüzdeki yıllarda ticari bağlantıların asimetrik bir büyüme gösterebileceğini lisana getirdi.
Japon iş insanlarını çatısı altında toplayan Japon İş İnsanları Federasyonu Keidanren’i de Mehmet Ali Işık ve Birol Celep ikilisi ziyaret etti. Zelzele bölgesine 8 milyon dolar bütçeli Japon – Türk Köyü kurulması bu ziyarette gündeme geldi.
Japonya Ulusal Marketler Birliği, Japonya Zincir Mağazalar Derneği, Japon Süt Eserleri İthalatçıları Birliği, Japonya Balıkçılık Derneği, Japonya Et Tüccarları Derneği, Japonya Bal Ticareti Kurulu Türk besin ihracatçılarının ziyaret ettiği başka kurumlar oldu. Bu ziyaret eden kurumlarla 2023 yılı sonbaharında Türkiye’de bir ortaya gelme ve ikili ticareti artırma konusunda görüş birliğine varıldı.
Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı
Kaynak: Beyaz Haber Ajansı